Ontwikkelingsgebieden & Spel 

Voor deze opdracht moet ik de 7 ontwikkelingsgebieden koppelen aan een spel. Ik leg bij elk ontwikkelingsgebied uit welk spel er perfect bij past, en waarom. Ook leg ik uit waarom het een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling. 


Motorisch ontwikkelingsgebied

De motorische ontwikkeling wordt onderscheid in 2 verschillende delen. Je hebt de fijne/ kleine motoriek, en de grove/ grote motoriek. De fijne motoriek bestaat uit kleine bewegingen; denk aan schrijven of knippen. De grove motoriek bestaat uit grote bewegingen; denk aan lopen of zwemmen. Omdat de motorische ontwikkeling uit deze 2 delen bestaat, heb ik ook 2 spellen uitgekozen. Een spel die past bij de grove motoriek, en een spel dat past bij de fijne motoriek. Een spel kan voor de motorische ontwikkeling goed werken, omdat je een reden hebt om bezig te zijn met ontwikkelen. Onbewust ben je bezig met het ontwikkelen van de motoriek. 

 

Spel fijne motoriek:

Ik heb gekozen voor een spel dat iedereen wel kent. Je zit achter iemand, en iemand moet wat op je rug tekenen. Jij moet uiteindelijk raden wat er op je rug is getekend of geschreven. Je doet het tekenen met je vingers. Dit spel is goed voor de ontwikkeling omdat je hierbij moet tekenen of schrijven. De ander moet raden wat er op zijn of haar rug staat. Wanneer er niet duidelijk wordt geschreven, weet de ander niet wat er op zijn of haar rug staat. Dit spel heeft een positieve bijdrage aan de fijne motoriek, en het is ook nog een leuk spelletje. Ik had vroeger als kind veel lol als ik dit spelletje speelde. Je leert met dit spel verschillende tekeningen of letters maken op een relatief klein oppervlak. Het is niet hetzelfde als echt schrijven, en daarom is het ook geschikt voor jongere kinderen. 

 

Spel grove motoriek:

Voor dit spel heb ik gekozen voor een speurtocht. Zet een leuke speurtocht uit waarbij de kinderen of volwassenen, bij elk punt,  een bewegingsopdracht moet doen. Je kunt samen gaan lopen, maar je kunt ook gebruik maken van een step. Het leuke van de step is dat je die kan betrekken in de bewegingsopdrachten. Wie is het snelst met een rondje om de zandbak of wie durft het hardst van het bergje te racen? Super leuk! Hiermee motiveer je mensen om naar buiten te gaan. Het is goed voor de grove motoriek om lekker te bewegen. Als je dit met kleine kinderen doet, motiveer je het kind om te lopen. Hierdoor leert het kindje steeds beter lopen. 


Sociaal ontwikkelingsgebied

De sociale ontwikkeling is het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid en het leren omgaan met andere mensen. Als je sociaal ontwikkeld bent, kan je: gedachten, meningen, bedoelingen, behoeften en wensen van jezelf en anderen inschatten en ernaar handelen. Voor dit ontwikkelingsgebied moest ik dus een spel uitkiezen die je met meerdere personen kan doen. Een spel kan voor de sociale ontwikkeling erg goed werken omdat je samen het spel speelt. Wanneer je samen een spel speelt, creëer je gezelligheid. Je leert elkaar beter kennen. 

 

Spel sociale ontwikkeling:

Voor dit spel heb ik gekozen voor flessenvoetbal. Flessenvoetbal ondersteunt de grove motoriek, maar ook de sociale ontwikkeling. Flessenvoetbal speel je met een groep, of met zijn tweeën. Het is de bedoeling dat iedereen een fles water naast zich heeft staan. Je probeert elkaars fles water om te trappen met de voetbal. Wanneer je fles is omgevallen, mag je hem weer omhoog zetten. Wanneer je fles op een gegeven moment leeg is, heb je verloren. Met dit spel heb je veel plezier. Je kan zelf kiezen met hoeveel mensen je dit spel speelt. 


Cognitief ontwikkelingsgebied

De cognitieve ontwikkeling is het mentale proces van het opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie’. Oftewel: cognitieve ontwikkeling is het proces van het leren. Op basis van deze definitie valt op te maken dat een aantal factoren van belang zijn binnen de cognitieve ontwikkeling, namelijk het geheugen, de cognitie en de aandachtsfunctie. Het geheugen bestaat uit het proces van het opslaan van informatie en het proces van het terughalen van informatie, cognitie is het toepassen van de mentale processen die gebruikt worden bij het waarnemen, herinneren, denken, redeneren en begrijpen. En tot slot is de aandachtsfunctie (controle over aandacht) een belangrijke functie voor de ontwikkeling van cognitie. Met spel kan je de cognitieve ontwikkeling goed begeleiden. Denk bijvoorbeeld aan geheugenspelletjes. 

 

Spel cognitieve ontwikkeling:

Voor de cognitieve ontwikkeling heb ik het spel Memory gekozen. Het spel stimuleert het geheugen en de  concentratie. Wat handig is voor op school. Concentreren is iets wat veel kinderen lastig  vinden. Het spel heeft een aantal kaartjes. Je mag per beurt 2 kaartjes omdraaien. Wanneer de 2 kaartjes niet hetzelfde zijn, moet je ze terug op de kop leggen. Wanneer ze hetzelfde zijn mag je ze houden. Bij memory moet je goed opletten, anders mis je de plaatjes en onthoudt je niet waar de goede paren liggen. 


Emotioneel ontwikkelingsgebied

De emotionele ontwikkeling beschrijft de manier waarop kinderen in toenemende mate hun emoties bewust ervaren en grip krijgen op hun emoties. De emotionele ontwikkeling heeft een sterke samenhang met de sociale ontwikkeling van kinderen. Emoties spelen een belangrijke rol bij contacten tussen mensen en de aanpassing van mensen aan hun omgeving. Met een spel kun je de emotionele ontwikkeling goed stimuleren. Kinderen leren met hun emoties om te gaan wanneer ze een spel spelen, en deze bijvoorbeeld verliezen. 

 

Spel emotionele ontwikkeling: 

Voor de emotionele ontwikkeling heb ik het spel commando pinkelen gekozen. Dit  is een eenvoudig op concentratie gericht gezelschapsspel dat zowel door kinderen als volwassenen kan worden gespeeld. Het aantal deelnemers is onbeperkt. De spelleider heeft in de eenvoudigste versie vier 'commando's' tot zijn beschikking: de commando's 'pinkelen', 'hol', 'bol' en 'plat'. Als hij of zij het 'commando pinkelen' geeft, trommelen de spelers met hun wijsvingers op de rand van de tafel. Bij het 'commando hol' plaatsen de deelnemers hun hand met de rug naar onder op tafel, bij het 'commando bol' plaatst men de handen juist andersom en bij het 'commando plat' leggen de spelers hun handen plat op tafel. Indien de spelleider bij zijn opdracht echter het woord 'commando' weglaat, wordt men geacht niet op het commando te reageren en de handen in de laatst ingenomen positie te laten. Degene die hierbij in de fout gaat is af en kan niet verder deelnemen. Dit spel kan voor veel frustratie zorgen. Hierdoor is het een goed spel om de emoties te ontwikkelen. Je leert met dit spel opletten, onthouden, maar je leert ook om tegen je verlies te kunnen. 


Creatief ontwikkelingsgebied

De creatieve ontwikkeling is onderdeel van de cognitieve ontwikkeling en gaat over het vermogen om te dromen, fantaseren en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Dit kan gaan om spelen, dansen, zingen, schrijven, muziek maken, knutselen, tekenen, schilderen en het doen van yoga. De essentie van creativiteit is iets bedenken of doen wat nieuw is, anders dan de vaste manieren die een kind heeft geleerd. Jonge kinderen kennen nog geen vaste manieren en veel wat ze doen is nieuw. Ze zijn dus nog niet geremd in hun creativiteit. Naarmate kinderen ouder worden, worden ze zich meer bewust van zichzelf; hoe ze overkomen op anderen en wat anderen ervan kunnen vinden. Dat kan de creativiteit belemmeren. Creatieve activiteiten dragen bij aan de zelfstandigheid van kinderen en ze leren om op creatieve wijze problemen op te lossen.  Zelfvertrouwen is heel belangrijk bij creativiteit. Niet alleen zijn kinderen met een groot gevoel van eigenwaarde creatiever, het geldt ook andersom: creatieve kinderen hebben vaak een groot zelfvertrouwen. Met een spel kan je de creativiteit van een kind al makkelijk laten ontwikkelen. Het kind leert creatief te zijn door te doen. Geef een kind een schaar of een leeg vel papier en wat kleurtjes, en het kind begint al te knippen en tekenen. Kinderen leren hun creativiteit te verbreden door dingen te doen. 

 

Spel creatieve ontwikkeling:

Voor de creatieve ontwikkeling heb ik een makkelijk spel uitgekozen. Je geeft een kind een papier en een paar kleurtjes. Je verteld het kind precies wat en hoe hij of zij iets moet tekenen. Het kind gebruikt hierbij zelf zijn of haar creativiteit, want hij of zij moet tekenen. Ook Leert het kind met dit spel dingen onthouden. Jij zegt wat hij of zij moet tekenen, en het kind doet het. Het kind mag zelf de kleurtjes bepalen. Het doel van dit spel is om het kind te stimuleren met de ontwikkeling. Het is een makkelijk, maar leuk spelletje. 


Taal ontwikkelingsgebied

Taal houdt veel meer in dan spraak alleen. Taal is een belangrijk instrument binnen de menselijke communicatie. Door taal kan men bijvoorbeeld gedrag van anderen beïnvloeden, kunnen gevoelens en gedachten tot uiting gebracht worden en lichamelijke behoeften aangegeven worden. Tevens heeft taal een belangrijke functie bij het denken en leren en dus het vergaren van kennis. De spraak- en taalontwikkeling is dan ook essentieel voor een goede sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling bij kinderen.

 

Spel taal ontwikkeling:

Voor dit spel heb ik gekozen voor het spel kwartet. Bij het spel moet je veel spreken. Je vraagt een ander om een kaart te geven. Iedereen krijgt een bepaald aantal kaarten. Het is de bedoeling dat je steeds paren van 4 maakt. Je hebt bijvoorbeeld 4 fruitsoorten; banaan, appel, druif en meloen. Je moet zorgen dat deze kaarten bij elkaar komen, want deze horen bij elkaar. Je speelt dit spel door te vragen. Spel is belangrijk voor de ontwikkeling van taal. In het spel worden allerlei vaardigheden geoefend die van belang zijn om taal te kunnen gebruiken als communicatiemiddel. Later speelt een kind het volwassen leven als het ware na. Door interactie met de volwassene of een ander kind en door het voorbeeld van de volwassenen om hem heen leert het kind dingen te benoemen. 


Moreel ontwikkelingsgebied

Een kind wordt niet geboren met een besef wat mag en niet mag, dat is iets wat een kind moet leren. Maar naast het leren van de regels van het gezin en de maatschappij, moet een kind ook leren zelf inschattingen te maken van wat wel kan en wat niet kan, omdat een kind in zijn of haar verdere leven steeds geconfronteerd wordt met nieuwe situaties waarvan het de regels niet meteen kent. Een moreel besef of oordelingsvermogen, of te wel een geweten, helpt het kind dan bepalen hoe het kind het beste kan handelen in een situatie.

 

Spel morele ontwikkeling:

Voor de morele ontwikkeling heb ik het spel 'OK of niet OK' uitgekozen. Wat zie je op het plaatje? Is dat OK, of niet OK? Dat is de vraag bij het spel OK of niet OK?. Het spel gaat over normen, waarden en (ongeschreven) regels. Op elke strook staan vier situaties afgebeeld. Op elk plaatje moeten kinderen een duim-kaartje leggen. Als het OK is, moet de duim omhoog, als het niet OK is, hoort de duim naar beneden. Als een strook klaar is, kunnen ze hem zelf nakijken met behulp van de controlestroken. 


Maak jouw eigen website met JouwWeb